Wednesday, May 11, 2011

"Sungguh!aku kagumi dia"

✿¸.•❤••❤•.¸✿¸¸بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ¸¸✿¸.•❤••❤•.¸✿

Kaki melangkah masuk...satu rumah yang aku kirakan sebagai agak uzur...ya biasalah rumah kampung....aku memang jenis orang yg xpandai nak sembunyikan rasa hati...ya, bila x suka, memang jelas la dimuka wajah xsuka...tapi pagi itu..terasa terdidik untuk cuba sembunyikan rasa ketidak sukaan tu...mana tahu..takut2 ada yang tersinggung....dalam hati terlintas kata,
"kenapa rumah x terurus macam ni...kenapa x kemas"...

mungkin ketidak biasaan itu buat aku terkedu tanpa kata...dalam hati macam2 kata hairan keluar...terkejut mungkin....melihat keadaan rumah yang agak bersepah...tidak terurus...seperti rumah yang bersepah kerana ramai kanak2...tetapi bila kukerling kekiri ke kanan...tiada satu pun kelibat kanak2...yang ada cumalah seorang perempuan tua sedang duduk menonton televisyen bersama sang suami yang setia menemani...

keputusan untuk singgah masuk buat aku serba salah....mahu duduk rasenye seperti ade yang x kena...mahu terus berdiri serasanya seperti takut ada yang mengatakan tidak sudi....lalu aku putuskan untuk pergi menyalami sang wanita tua itu....kuhulur tangan tanpa kata....nak mulakan bicara pun xtahu apa yg harus dikatakan...mungkin masih terkejut dgn keadaan rumah usang itu...

"mak cik.." kataku sambil menghulur tangan untuk bersalam...
"tangan kotor" kata wanita tua itu sambil terus menyuap entah ape, kacang mungkin ke dalam mulutnya....tangan aku dibiarkan berbalas kosong....lantas kutarik tanganku, sambil senyum sendiri....sedikit pun tidak tersinggung....

aku kembali duduk...menunggu sang teman mengambil baju2nya untuk dibawa sekali....seusai menunggu...kaki melangkah masuk ke kereta, pergi begitu saja tanpa aku mengucap sebarang kata kepada wanita tua itu....terasa segan juga pun ada....terasa hilang tingkah pun ade....

dalam kereta, sang teman memulakan bicara...

"macan ni la rumah saya kalau hari bekerja"....katanya tenang sambil senyum padaku...

"ouh...itu emak cik?", aku menjawab memulakan bicara ingin menyelongkar cerita di sebalik cerita...

"a'ah mak....hmmm...macam tu la keadaan dia...asyik duduk macam tu je", dia sambung lagi...

aku masih x berpuas hati...x dapat mendengar cerita selanjutnya...aku cuba untuk korek lagi....

"sakit ke?", aku bertanya....

"a'ah...sakit....stroke sbb darah tnggi....dah 2 tahun lebih dia terlantar macam tu...kesian jugak kat dia kadang2....dah merata tempat dah pergi untuk berubat....tapi setakat ni semua x berhasil...hmmm....rumah saye tu kalau hari bekerja memang macam tu la...x sempat nak kemas sume....pagi sye dah bangun, sempat buat sarapan je untuk mak ngan abah...then, x sempat nk kemas, sye dah kene pegi keje...balik keje pulak nanti baru la sempat nak kemas....kemas dapur semua, ruang tamu...then baru la boleh nak tidur...", dia memulakan bicara panjang semakin jelas....

"ouh...a'ah kan...cik nak pegi keje lagi..mane sempat nak kemas kan?kesian jugak tgok....2 tahun duduk sakit mcm tu....memang dah merata la pegi berubat ye?" aku bertanya lagi...x sabar nak dengar cerita selanjutnya....

"dah merata dah cube hantar berubat...semua macam x berhasil..xtau dah nak hantar kemana....kadang2 kesian sgt tgok dia...kalau kite duduk kat die...dengar la die akan mengeluh je....die tanya bile die bole sihat mcam dulu?mule2 dulu time die sakit lagi la...tgh2 malam die akan panggil kite nak tukar pampers, sebab die tak biase kan....memang selalu la kene bangun tgh2 malam...kadang2 die panggil kite sbb gatal la...suruh garu la...sye kadang2 kan tgh buat keje rumah, masak sume....kadang2 nak marah memang ada....tapi sabar je la..emak kan....

"yang paling saye terasa mase ade la adik beradik dtg rumah, diorang tgok rumah bersepah semua...kata saye duduk relaks saje je kat rumah tu...x kemas rumah semua...YA ALLAH, sye ni sabar je la...saye nk kemas rumah pun x sempat nak keje lagi...hari cuti je sye sempat nak kemas rumah secara total...hari keje memang sye x sempat..."dia sambung lagi...panjang ceritanya....

Tiba2 rasa sebak datang...cube menyelami apa yang dia rasakan..

"sekarang ni alhamdulillah la saye keje dekat dgn rumah....so, ade la kat rumah selalu tgok2 kan mak....dulu, sblum saya kerja sini....tiap2 mnggu saye balik...jumaat petang, sye dah pecut balik rumah....hanya sabtu ngan ahad je la bole balik, uruskan rumah tgok2kan mak...waktu tu la sye kemas semua rumah, basuh baju mak..basuh pinggan semua....ayah saye x pandai sgt nak uruskan...dye pun keje jugak..tapi, alhamdulillah la, ayah sgt sabar tunggu mak....bukan senang nak cari lelaki macam tu sekarang....."

"pernah sekali mak sye suruh ayah sye kawen lain...tapi ayah sye xnak...alhamdulillah la ayah sye sabar nak jage mak saye..."sambung dia lagi dengan nada sedikit sebak mungkin....

"a'ah kan..bukan senang nak cari lelaki macam tu sekarang...lelaki sekarang, pantang kene offer suh kawen lagi..cepat je....", aku pulak cuba beri komen...

Dia kemudian menyambung lagi...mungkin ingin meluah rasa ape yg membuku di dada...

"hmmm...sye nanti xtau la orang hantar sye kemana pulak keje...nanti cmne dengan mak sye...spe pulak nk tgok2 kan die....ade jugak org tye saye kenape x kawen...tapi tu la, nnti sape nk jage mak saye kalau saye kawen...tapi...kalau saye x kawen sape pulak nak jaga saye...."

"saye harap la suatu hari nanti, kalau saye jumpa someone, saye harap sgt jumpa dgn orang yg boleh terima keadaan mak sye...yang boleh terima nak jaga mak saye jugak", kata dia lagi penuh harapan...

"xpe la cik...InsyaALLAH, ade jodoh mesti kawen kan nanti..." balasku sambil senyum menutup kata....dan dibalas senyuman oleh dia....

✿¸.•❤••❤•.¸✿¸¸✿¸.•❤••❤•.¸✿¸¸✿¸.•❤••❤•.¸✿¸¸✿¸.•❤••❤•.¸✿¸¸✿¸.•❤••❤•.¸✿


selesai mendengar kisah dia..aku terdiam tanpa kata....cube untuk selami apa yang dia rasa...

lalu aku jeritkan pada diri aku

~"JANGAN CUBA UNTUK ADILI SESEORANG TANPA TAHU APA YANG TERTANGGUNG OLEH MEREKA.....CUBA HAYATI DAN RASAI SEPERTI KAMU BERADA DI TEMPAT MEREKA....DAN KEMUDIAN ADILI LAH SEADILNYA...MUNGKIN SELEPAS ITU BARU KAMU TAHU....MENGADILI SESEORANG ITU MEMANG MUDAH...TAPI MENANGGUNG KEPAYAHAN ITU, BUKAN CALANG-CALANG DAN SEMBARANGAN ORANG YANG KUAT DAN SABAR UNTUK MENANGGUNGNYA"~

sungguh! jika aku ditempat dia, aku rase x mungkin aku mampu untuk jadi setabah dia...menguruskan kerjaya seorang jurutera, sekaligus menjaga rumah, menguruskan ibu yg sedang sakit...

sungguh!..jauh dalam sudut hati berdoa, semoga suatu ketika nanti andai aku tertakdir merasai ape yang terasa oleh dia...aku mohon, untuk diberi kekuatan sekuat dia....



KEPADA SANG SAHABAT...SEMOGA ALLAH MEMBERKATI SETIAP KEPAYAHAN YANG AWAK TANGGUNG...SEMOGA DALAM KEHIDUPAN SELEPAS KEMATIAN NANTI, ALLAH BERIKAN SATU GANJARAN YANG CUKUP HEBAT BUAT AWAK BERKAT KESABARAN AWAK.....SEMOGA SETIAP LANGKAH PERJALANAN AWAK, ALLAH SENTIASA MELIMPAHKAN RAHMATNYA DAN SEMOGA DIA PERMUDAHKAN SETIAP LANGKAH-LANGKAH AWAK MENCARI KEBAHAGIAN DUNIA DAN AKHIRAT....

✿¸.•❤••❤•.¸✿¸¸✿¸.•❤••❤•.¸✿¸¸✿¸.•❤••❤•.¸✿¸¸✿¸.•❤••❤•.¸✿¸¸✿¸.•❤••❤•.¸✿
SUNGGUH! AKU AMAT KAGUMI DIA....

MOHON YA ALLAH....SEMOGA AKU ADA KEKUATAN SEKUAT DIA....

1 comment:

  1. Ain..rindu kamu.. ni blog baru syida.. boleh la tukar link kt tepi ni ye. blog lama da xpki.. moga terus thabat..

    ReplyDelete